Opprinnelig innlegg:
En liten påminnelse.
Vi har snakket litt imellom oss i klassen og vi fant ut at det er "mange" som synes det vi holder på med i oppgavene er for vanskelig i forhold til det vi lærer ut ifra boka og i timene.
Det er mange som synes du går litt fort frem. Jeg vil ønske for min del og for andre som har det samme problemet som meg, at du slakker ned litt til vi skjønner konseptet ved å programmere på
forskjellige nivå.
Kanskje dette kan gjøres ved å forklare litt om hver enkelt del av programmeringsspråket. Forenkle oppgavene hadde også vert lurt.
En annen ide ville ha vert å gå igjennom boka, lese høyt og la oss lese høyt fra boka i klassen, for så å gå og programmere på lab'en etterpå.
Noen av oss liker jo selvfølgelig den måten det er lagt opp på i dag, men jeg henviser virkelig til de ordene fra elevene dine til meg som tilsier at ting og tang går litt fort i svingene.
Dette er ikke for å rakke ned på eller få noen til å føle seg dum eller for smart. Jeg sier det bare fordi jeg er glad i mine medelever, og ønsker dem den beste studietiden de kan få.
Jeg kan ikke være en talsmann for de andre, men takk for at du forstår,
Til dette spurte jeg ibe150:
Jeg videresender en problembeskrivelse jeg fikk i posten fra en av ibe150-deltakerne og vil gjerne vite hva andre mener - slik at jeg kan finne ut hvor stor del av klassen dette gjelder (omfanget av problemet - hva betyr "mange"?).
Svar #1:
Jeg er enig i at det går litt for fort i svingene. Føler at jeg ikke får med meg alt jeg egentlig burde få med meg. Men ideen om at vi leser høyt ifra boka og går i lab etterpå hørest ut som en fin løsning, siden vi da får lært alt trinn for trinn.
Svar #2:
Jeg har ikke snakket med noen om dette, men jeg kan likevel si meg delvis enig i problembeskrivelsen.
Jeg synes at fristen for obligene har vært en uke for tidlig. Jeg må ha hatt hjelp til å skrive kodene uten at jeg forstår godt nok hvorfor kodene skrives slik de skrives. Alternativet har vært å levere etter fristen, noe som medfører at jeg kommer i "bakleksa". Et godt eksempel er innleveringen til i morgen. Her må en ta i bruk både Array og Structure på en gang, uten at denne delen av pensum har fått synke skikkelig inn. Jeg tror at denne innleveringen burdfe hatt frist til fredag 28 september. Går det an å utsette rekkene av obliger en uke?
Om progresjonen i forelesningene er for rask er litt vanskelig å svare på. Det er viktig at pensum er blitt gjennomgått minst 3-4 uker før eksamen, slik at en får anledning til å repetere og gjennomgå de deler av pensum en ikke har fått med seg. Etter 5 uker har vi kommet halveis i boken. Det betyr vel at pensum er gjennomgått i begynnelsen av november? Da har vi en måned igjen til eksamen, og såpass god tid bør vi nok ha til å repetere og gjennomgå de deler av pensum som en har problemer med.
Svar #3:
Sånn jeg oppfattet dette kurset er at det krever ganske mye selvstudie. Jeg liker å "ligge et skritt forran" det som blir gjennomgått i timene og derfor gjør jeg en del hjemme. Jeg setter av noen timer hver dag for å prøve og feile på nye ting. For meg personlig er det ikke tempoet noe problem, men det forutsetter at jeg gjør en del ekstra hjemmearbeid.
Svar #4:
Jeg må innrømme at jeg er ganske enig med det her. Jeg syns at programmering er kjempe spennende men isteden for å lære mer om det gjør jeg øvingsrelaterte ting for å rekke å levere alt i tide. Jeg vil gjerne havne på et nivå der jeg vet svaret ut fra å se på oppgaven isteden for å prøve meg fram, noe som tar veldig mye tid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar